Casus Bibendi

C2H6O

Utolsó kommentek:

Alex27 2019.08.06. 11:29:02

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Tudod nem mindenki a neten éli az életét...... Rengeteg projektem volt, ha éppen érdekel. Mindenféle beadványok, pályázatok..... Stb stb :)

Bejegyzés: 7 tévhit az alkoholizmusról és az alkoholistákról

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.08.05. 18:30:53

@Alex27:

Elég sokat vártál a válasszal. Csak mostanra józanodtál ki?

Bejegyzés: 7 tévhit az alkoholizmusról és az alkoholistákról

Alex27 2019.08.05. 10:46:08

@Kovacs Nocraft Jozsefne: pszichológiát tanult emberként talán kicsit több fogalmam van róla. Hidd el, ha nem vagyok kompetens egy témában, csak hogy okoskodhassak, nem szólok hozzá. Tehát ha jól értem nálad a betegség "beismerése" kimerül abban, hogy kijelenti valaki, igen beteg vagyok...... Azért egy két szakembert kérdezz meg személyesen, ha nekem nem hiszel :)

Bejegyzés: 7 tévhit az alkoholizmusról és az alkoholistákról

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.15. 21:23:31

@Alex27:

Értelek, tehát akár józanul, akár részegen jelenti, ki, mindenképpen azt mondod, hogy nincs betegségtudata. Miért? - csak. :)

"Ergó tudat módosult állapotban."

Milyen jó, hogy nálam is jobban tudod. Elárulom, színjózanul is ezt mondja, de természetesen számodra ez is csak azt igazolja, hogy nincs betegségtudata. Nyilván te távolról jobban meg tudod ítélni, mint én közvetlen közelről, a témában vele folytatott sok órányi beszélgetésből.

Mellesleg tökmindegy, van-e betegségtudata vagy nincs (amúgy van). A végeredmény számít, az pedig az, hogy a napi 3-4 liter bor a kb. 45 kilós nőt pár év alatt a halálba fogja vinni. Ezt ő is tudja, épp pár hete halt meg egy rokona 32 éves korában az alkoholizmus következményeként (májzsugor).

Az meg kvára nem érdekel, mennyire degradáló az alkoholista szó. Ha azt nem tartod degradálónak, hogy részegen fetreng az árokban, a kocsmából hazafelé vezető 300 méteres úton 5-ször kell feltámogatnom a földről, mert elesik, összeokádja és összehúgyozza magát az ágyban a részegségtől - nos, akkor az alkoholista szót se tartsd degradálónak. :) Fölösleges finomkodni, én legalábbis a nevén nevezem a dolgot.

Bejegyzés: 7 tévhit az alkoholizmusról és az alkoholistákról

Alex27 2019.06.15. 20:52:50

@Kovacs Nocraft Jozsefne: kezdjük ott, hogy az alkoholista és egyéb jelzők degradálóak, és nem csak szakembereknek illik a helyes kifejezést használni...... Azt pedig csak még jobban alá támasztotta, hogy nincs betegségtudatuk a "cáfolatával", mivel lehet azt a szomszéd kijelentette, hogy ö alkoholista, de nyilván egy betegség "beismerése" nem csak ebből áll. Az, hogy nem akar rehabilitálódni, mindenféle kifogásokat gyárt, már eleve ha neki is állna úgy indítaná el, hogy úgysem sikerül bizonyos tényezők miatt, hogy megtagadj magától az estleges gyógyulás lehetőségét is, ezzel ugyanúgy elismeri, hogy neki ez az állapot megfelel, tehát ugyanaz a lényeg. Nincs tisztában vele, hogy mennyire beteg. Viccből, mivel bevallom jó magam sem vetem meg az alkoholt, én is szoktam mondani, hogy tiszta alkesz vagyok, mert bulikon, alkalmanként, ismerősökkel én is szeretek alkoholizálni. Ez nem jelenti, hogy komolyan is gondolom, hogy az lennék. Gondolom Ön sem állíthatja 100 százalékig, hogy a szomszédja ezt a kijelentést milyen tudatállapotban mondja ki ( de van egy sejtésem, hogy nem józanul). Ergó tudat módosult állapotban. Kérdés, hogy mikor józan pillanata van, akkor is így vélekedik - e..... De ha így is vélekedik, fent említett kifogások miatt akkor sem lehet kijelenteni, hogy van betegségtudata.

Bejegyzés: 7 tévhit az alkoholizmusról és az alkoholistákról

Alex27 2019.06.15. 20:52:49

@Kovacs Nocraft Jozsefne: kezdjük ott, hogy az alkoholista és egyéb jelzők degradálóak, és nem csak szakembereknek illik a helyes kifejezést használni...... Azt pedig csak még jobban alá támasztotta, hogy nincs betegségtudatuk a "cáfolatával", mivel lehet azt a szomszéd kijelentette, hogy ö alkoholista, de nyilván egy betegség "beismerése" nem csak ebből áll. Az, hogy nem akar rehabilitálódni, mindenféle kifogásokat gyárt, már eleve ha neki is állna úgy indítaná el, hogy úgysem sikerül bizonyos tényezők miatt, hogy megtagadj magától az estleges gyógyulás lehetőségét is, ezzel ugyanúgy elismeri, hogy neki ez az állapot megfelel, tehát ugyanaz a lényeg. Nincs tisztában vele, hogy mennyire beteg. Viccből, mivel bevallom jó magam sem vetem meg az alkoholt, én is szoktam mondani, hogy tiszta alkesz vagyok, mert bulikon, alkalmanként, ismerősökkel én is szeretek alkoholizálni. Ez nem jelenti, hogy komolyan is gondolom, hogy az lennék. Gondolom Ön sem állíthatja 100 százalékig, hogy a szomszédja ezt a kijelentést milyen tudatállapotban mondja ki ( de van egy sejtésem, hogy nem józanul). Ergó tudat módosult állapotban. Kérdés, hogy mikor józan pillanata van, akkor is így vélekedik - e..... De ha így is vélekedik, fent említett kifogások miatt akkor sem lehet kijelenteni, hogy van betegségtudata.

Bejegyzés: 7 tévhit az alkoholizmusról és az alkoholistákról

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.14. 20:47:34

@Alex27:

"Az is biztos, hogy az alkoholfüggőknek (nem csak nekik, minden ehhez hasonló gonddal küzdőnek) nincs betegségtudatuk, ez nem vitatható, és nem cáfolható, sajnos tény"

Élő cáfolat a velem szemben lakó alkoholista, akinek - bocs, de én nem kedvelem ezeket a polkorrekt eufemizmusokat, mint alkoholfüggő, alkoholbeteg, meghagyom őket a szakembereknek, az én hétköznapi fogalmaim szerint az illető alkoholista - bizony van betegségtudata. Tisztában van azzal, hogy ő kemény alkoholista, annak is nevezi magát. Mondjuk napi 3-4 liter bor elfogyasztása nem is nevezhető másnak, ahogy az sem, hogy a hét 7 napjából min. 6 napon lerészegedik. Este elterül az ágyon vagy a padlón, aztán hajnali 2-3 órakor felkel és tovább iszik. Reggelre újabb másfél-két liter bort benyakal. A hétvégéket permanens részegségben tölti.

Az hogy nem hajlandó elvonókúrára menni, messze nem jelenti azt, hogy nincs betegségtudata. Csak éppen azt is tudja, hogy a visszaesők aránya hatalmas, nem éri meg neki, azt mondja. Teljes környezet- és életmódváltásra lenne szüksége, de mivel ugyanabba a környezetbe, munkatársak közé stb. kerülne vissza, garantált lenne a visszaesés.

Bejegyzés: 7 tévhit az alkoholizmusról és az alkoholistákról

Alex27 2019.06.14. 20:23:27

Amint látom itt a hozzászólásokból, elég sokan félre informáltak itt kérem szépen :) van egy két jól informált emberke, de azért elég sok a köd itt amint látom :) Tisztázzuk először is az alkoholbetegség fogalmát: próbálom "emberi nyelven" megfogalmazni, az álláspontokban egy állítás igaz ugye? Nyilván aki alkoholista iszik alkoholt, ez már egy nagyon fontos közös nevező :) Azért nem fogom definiálni az alkoholbetegséget itt most, ugyanis társadalomtudományok (szociológia, szociálpolitika, pszichológia stb stb) illetve még az addiktológusok, pszicháterek, mind mind másként értelmezi, és másként határozza meg az alkoholbetegség fogalmát, illetve típusait. Ugyanis ott kezdődik a probléma, hogy nem lehet egyértelműen egy típust besorolni csak ebbe a kategóriába. Ezzel természetesen az is alá lett támasztva, hogy koránt sem az elfogyasztott alkohol mennyisége, minősége, gyakorisága határozza csak meg hogy ki alkoholbeteg és ki nem. Arról nem is beszélve hogy pl ez a huncut Szociálpolitika még külön típusba sorolja a bár nem beteg, de súlyosan veszélyeztetetteket is :) Ez azt jelenti, hogy bár nem függő még, de egy hajszál választja el attól, hogy az legyen. Ez körülbelül olyan, mint a látás vagy hallásfogyatékosság, mind orvosi, mind gyógypedagógiai értelemben más :) Az is biztos, hogy az alkoholfüggőknek (nem csak nekik, minden ehhez hasonló gonddal küzdőnek) nincs betegségtudatuk, ez nem vitatható, és nem cáfolható, sajnos tény :( Az is igaz sajnos, mert itt valaki írta, hogy "gazdag alkoholista", egytársadalomban minél több a szegénység, a depriváltság, annál többen fanyalodnak rá a különböző függőségekre, tehát nagy valószínűséggel egy "gazdag ember" nem lesz alkoholbeteg, természetesen nem kizárt, és nem lehet egyértelműen kijelenteni, de általában nagy többségben inkább a szegényebb rétegre jellemző az alkoholbetegség. Remélem tudtam kicsit segíteni a kevésbé jártas olvasóknak ez ügyben :) Ha van kérdés, szívesen válaszolok rá :)

Bejegyzés: 7 tévhit az alkoholizmusról és az alkoholistákról

Alex27 2019.06.14. 20:02:18

@Kovacs Nocraft Jozsefne: az "alkoholista, alkoholfüggő, alkoholbeteg" ugyanazt jelentik, egyébként a szakma már csak az alkoholbeteg "jelzőt" ismeri el................

Bejegyzés: 7 tévhit az alkoholizmusról és az alkoholistákról

Alex27 2019.06.14. 19:57:16

@jandera: Az utolsó pont miért lenne alkoholizmus? egyszerűen nem jelent meg munkaképes állapotban.................emiatt kirúgják, nem értem hogy jön ez ide

Bejegyzés: 7 tévhit az alkoholizmusról és az alkoholistákról

Alex27 2019.06.14. 19:39:47

@Berelhetoreklamfelulet: logikai igen nem dolgokon :O ????? Ön szerint ez logika kérdése?? Egy súlyos függőségről való leszokást Ön a logikával magyaráz? Ezt fejtse ki már bővebben ha kérhetem

Bejegyzés: 7 tévhit az alkoholizmusról és az alkoholistákról

Billy Hill 2018.07.07. 21:34:03

A gandzsa kapcsán Zacher doktor meglátását osztom, hogy ti. ez a társadalom a mai állapotában még nem alkalmas arra, hogy ráeresszünk egy legalizációt...

Bejegyzés: Hogyan űz az alkohol kettős játékot az emberiséggel?

Andy73 2018.07.07. 19:02:03

@BRF915: Vannak magyar minőségi vörösborok is: villányi, egri, de más borvidékekről is.
A tokaji aszút pedig XIV. Lajos hívta a királyok borának és a borok királyának. A magyar borkultúra nem csak gazdaságilag jelentős, hanem kulturálisan is. A kulturált, alkalmi borfogyasztást nem kell összekeverni az alkoholizmussal.
Szerintem nagyon sokan meg tudnak állni 1-2 pohár bornál, anélkül, hogy berúgjanak, és meg tudják azt is állni, hogy csak alkalmanként igyanak. Sokkal kevésbé okoz függőséget, mint a drogok, ezért legális. Arról nem is beszélve, hogy drogokból sokkal könnyebb halálos dózist bevinni, ott sajnos gyakori a túladagolás és általában a függőség is.
A németeknél, cseheknél, a belgáknál és Észak-Európában meg a sörkultúra jelentős. Egy sör elfogyasztása, pl. egy meccs közben így a VB alatt, vagy általában egy meleg nyári estén még nem jelent alkoholizmust. Akkor van gond, ha valaki többet is iszik, napi rendszerességgel.
Az viszont tényleg gond, hogy sok fiatal már eleve úgy indul el bulizni, hogy iszik előtte, "ráhangolódásként", majd a bulikban is mértéktelenül iszik, és gyakorlatilag alkoholisták lesznek már tizenéves korukban. Ez szerintem egyre gyakoribb manapság már a középiskolások körében is.

Bejegyzés: Hogyan űz az alkohol kettős játékot az emberiséggel?

2018.07.07. 08:49:13

@gauchos: Magyarországon az alkoholfogyasztás kultúrája kimerül ennyiben. Sör, bor, pálinka. Ezek keverése és mértéktelen fogyasztása mint a víz.

Bejegyzés: Hogyan űz az alkohol kettős játékot az emberiséggel?

2018.07.07. 08:40:09

Az alkohol egy drog. A kútúrállhoz hozzátartozik bizonyos italok jelenléte. Azok fogyasztása, mértékkel és kulturáltan fogyasztva egy értékes élvezeti cikk.

De a mai világban nem a kultúrál alkohol fogyasztás a cél. Pl. egy vasárnapi marha pörköltes ebédhez illő francia minőségi vörösbor 1-1 pohárral való elfogyasztása.

Legtöbbeknek sajnos az a cél, hogy letompítsák agyukat, szétcsapják magukat. Döntik magukba a kommersz vackokat, mint én a vizet.

Bejegyzés: Hogyan űz az alkohol kettős játékot az emberiséggel?

LúzerMan 2018.07.07. 07:39:30

Ez egy jó írás, nekem tetszik. Szerintem kellően objektv, nem akar ítélkezni. Azt nem tudom megítélni, hogy a hivatkozott tények mennyire helyállók, de laikusként azt gondolom, hogy rendben vannak.
Nehéz téma ez.
Sok érdekes, értékes hozzászólás született, úgy látszik, eddig a kulturemberek érkeztek csak ide.

"Miért nem tudják megérteni, hogy én nem szeretem az alkoholt?"
Mert ennyire egoisták vagyunk... Mondjuk nálam tudatos döntés, hogy csak pár helyen iszom egy keveset (2 barátom és a templom), de valóban van egy "nemvagyférfihanemiszol" hangulat, amit nehéz legyőzni. Biztatlak, ne add fel, előbb-utóbb (nálad úgy látszik utóbb) feladják.

"Az alkohol teszi alkalmassá a férfiakat arra, hogy társadalomban éljenek. "
Szerintem nem így van. Egyrészt alapbeállítás, hogyan viszonyul valaki az élethez, másrészt nagban megszabja a lelkiállapotát, hogy mennyire elégedett az életével. Biztos családi háttér, kielégítő házasélet, megfelelő munkahely esetén kétlem, hogy nagy a frusztráció.

"Mondjuk nem épp azért legális, mert adóztatja. Pont azért adóztatja jobban, hogy drágább legyen és így kevésbé fogyjon."
A második mondattal egyetértek. Azonban gondold végig, hogy hány MILLIÁRD (!) forint ment el az utóbbi időben állami propagandára (óriásplaktok, bedobott szórólapok jó minőségű papíron, újsághirdetések) teljesen feleslegesen! Ha ezt a pénzt kulturált, onjektív, kreatív kampányra költötték volna alkoholizmus tekintetében, akkor elfogadnám, hogy az állam nem támogatja az alkoholfogyasztást.

Akik itt ülünk a billentyűzet előtt, néha nem is tudjuk elképzelni, hogy milyen társadalmi károkat okoz az alkohol. Idő előtt meghalt emberek, tönkrement családok, balesetben meghalt vétlen közlekedők. Az alkoholista családjában lecsapódó mintáról nem is beszélve.
Alapvetően károsnak tartom, hogy sem a társadalom, sem a közbeszéd nem említi ezt a témát gyakrabban és higgadtan.
Valahol talán itt van az igazság, amit werinter és gauchos kollégák írtak:
"Mint MINDEN dolognál itt is a MÉRTÉK a lényeg."
"igya aki szereti, de csak mértékkel.".
Köszönöm az írást, köszönöm a hozzászólásokat!

Bejegyzés: Hogyan űz az alkohol kettős játékot az emberiséggel?

czerka 2018.07.06. 15:29:43

@Berelhetoreklamfelulet: "Pont azért adóztatja jobban, hogy drágább legyen és így kevésbé fogyjon."

Ez nem igaz. Azért adóztatják, hogy bevételre tegyenek szert belőle az államok.
Ha azt akarnák, hogy ne fogyasszák, akkor korlátoznák a fejenként megvehető mennyiséget vagy betiltanák.

"Amúgy sem tudnád betiltani, nem te vagy az első aki gondol rá" - Én az alkoholt nem tiltanám be, nem tudom, miért adod ezt a számba. A többi drogot is az alkoholhoz hasonlóan legalissá tenném. Sőt, a természetes drogokat, amit magadnak tudsz termeszteni a kiskertben (kannabisz, varázsgomba, salvia) teljesen adómentessé és otthon termeszthetővé tenném saját használatra.

"Ahogy a drogok is hiába tiltottak és üldözöttek, aki akar az droghoz tud jutni." - attól tartok te nem érted mi a drogok tilalmával a gond. Nem az, hogy korlátozza a hozzáférést, mert pont hogy a tilalom miatt virágzik a drog feketepiac és jelennek meg minden eddiginél veszélyesebb dizájnerdrogok. Tehát a tilalom nem vagja el az utánpótlást, sőt, veszélyesebb szereknek enged utat. És táplálja a szervezett bűnözést.
A drogok tilalmával az a fő baj, hogy büntetnek egy sérett nélküli cselekményt. Nem veletlen, hogy civlizált országokban már legalizálják a marihuánát. Kanada, Uruguay, USA felvilágosultabb államai, Hollandia.

Bejegyzés: Hogyan űz az alkohol kettős játékot az emberiséggel?

c2h6o 2018.07.06. 14:43:12

@$pi$:

Igazad van, javítottam.

"Az törzsfejlődés, a fajok fejlődése során ..."

Bejegyzés: Hogyan űz az alkohol kettős játékot az emberiséggel?

$pi$ 2018.07.06. 14:29:09

Attól félek az egyedfejlődés nem azt jelenti, amire a cikk utal. Az egyedfejlődés az, ami az egyeddel történik, ahogyan az élőlény megtermékenyített petesejtből felnőtt egyeddé válik. Amire a cikk utal az a fajfejlődés.

Bejegyzés: Hogyan űz az alkohol kettős játékot az emberiséggel?

MEDVE1978 2018.07.06. 14:04:30

Régi gondolatom, hogy az ember függőségekkel születik és a függőségek végig követik élete során. Az ember függőségei nem csak az alkoholban, hanem sok más területen nyomonkövetik. Az ember függő lehet például a túlzabálástól, a szextől, a zenétől, sőt akár a testmozgástól is. Az erjedt gyümölcsöket a majmok is megeszik, tehát ez egy nagyon mélyen belénk égett dolog.

Éppen ezért is gondolom azt, hogy nagyon kevés olyan eset van, amikor az ember abba tud hagyni egy függőséget és ettől szinte szükségszerűen szenvedni is fog.

Jelentősen gyakoribb az, hogy valaki egy másik függőségre vált át. Sokszor látni ezt: a cigarettát vagy italt abbahagyó zabálásba menekül, a marihuánát abbahagyó más drogra vagy italra áll át stb. Évekig buliztam / kocsmáztam egy társasággal, ahol az egyik srác nagyon nagy piás volt. Kb. 3-4 éve elkezdett futni és azóta rákattant, mániákusan fut.

Tehát az élet arról szól, hogy függőségeinket másik függőségekre cseréljük.

Bejegyzés: Hogyan űz az alkohol kettős játékot az emberiséggel?
süti beállítások módosítása