Casus Bibendi

C2H6O

7 tévhit az alkoholizmusról és az alkoholistákról

2018. június 28. - c2h6o

Közismert, hogy a magyarok szeretnek inni, és szeretnek sokat inni. Az is, hogy kevés ország előz meg minket egy főre jutó alkoholfogyasztás tekintetében. Elfogadjuk azt is, hogy lassan az egymillió alkoholista országa leszünk, jóllehet valamirevaló statisztikánk sincs erről, csak becsléseink. Ugyanakkor mindenki ismer olyan embert a környezetében, akire simán rányomja az alkoholizmus bélyegét, miközben ezrével vannak olyanok, akikről nem is gyanítjuk, pedig függőbbek, mint bármelyik nagyivó barátunk. Tele vagyunk tévhitekkel mind az alkoholistákat, mind a hazai alkoholizmust illetően. Íme a 7 legközismertebb tévedésünk.

stuffyoushouldknow-podcasts-wp-content-uploads-sites-16-2015-08-alcoholism600x350.jpg

(kép: Stuff You Should Know)

Az alkoholista szinte mindig részeg - Nem igaz

Nos, ez nem igaz. Nem attól alkoholista valaki, mert sokat iszik, hanem attól, mert nem tud nem inni, azaz függő. A sok alkohol vedelése persze elvezethet az alkoholizmushoz, de ez sem törvényszerű. Sok más genetikai, környezeti hatásnak is együttesen kell érvényesülnie ahhoz, hogy valaki nagyivóból alkoholistává váljon. Kutatók vizsgálják szerte a világon az alkohol hatásmechanizmusát és azt, hogyan tesz valakit függővé, másokat viszont nem. A közhiedelemmel ellentétben azonban sok olyan alkoholfüggő is él köztünk, akik egyáltalán nem isznak sokszor sokat. Lehet, hogy csak ritkán, de amikor isznak, akkor viszont nincs megállj, képszakadásig töltik magukba a piát. Sőt, olyan kis mennyiségben fogyasztó zugivók is vannak, akik épp csak annyit isznak, hogy boldogabbak legyenek, de a szokásos napi adag nélkül egyáltalán nem tudják boldognak érezni magukat, vagyis ugyancsak függők. Tehát nem, alkoholista nem csak az lehet, aki mindig részeg, hanem az, aki alkoholfüggő.

Az alkoholista ugyanolyan ember, mint akárki más, csak sokat iszik - Nem igaz

Nem igaz. Az első pontból látszik, hogy nem kell, hogy valaki sokat igyon ahhoz, hogy alkoholfüggő legyen. Az alkoholista ugyanakkor valóban ugyanolyan ember, mint más, egy nagy különbséggel: az alkohollal valamilyen megmagyarázhatatlan öröklött vagy környezeti oknál fogva, tanult viselkedés vagy pszichés, mentális megingás miatt erős függőségi viszonyba kerül. Az alkoholizmus betegség, amit az alkoholista nem, a környezetében élők viszont elég hamar megértenek és elfogadnak. Ugyanolyan addikció mint a szerencsejáték-, internet-, cigaretta-, kábítószer-, onlinegaming-, és lassan a facebook-függőség is.

Az alkoholista rövidet iszik, a sörtől, bortól nem lesz az ember alkoholista, mert azokban alig van alkohol - Nem igaz

Sajnos ez sem igaz. Bár a sörgyártók és borászatok is szeretik elhatárolni magukat a rövid italok gyártóitól arra hivatkozva, hogy a 4-5% alkoholtartalmú söröket és a 10-15% alkoholtartalmú borokat elsősorban élvezeti értékük és frissítő hatásuk miatt fogyasztják a műkedvelő társasági ivók, akik ettől szerintük nem is válhatnak alkoholistává. Mindeközben persze be akarják tiltatni az összes alacsony alkoholtartalmú ún. alcopop üdítőitalt, mert azok éppen alacsony alkoholtartalmúknál és édességüknél fogva rászoktatják a fiatalokat az alkoholra. Nos, a szomorú valóság az, hogy rengeteg alkoholista fogyaszt pusztán sört vagy bort, vagy sört és bort egyszerre, bár igaz, hogy igen gyakran nem állnak meg itt, és folytatják felesekkel. A hazai alkoholfogyasztás tiszta etanolra visszaszámolva 1/3-1/3-1/3 részben származik sörből, borból és égetett szeszekből. Az alkoholista pedig nem az elfogyasztott alkohol típusától és előállítási módjától függően lesz alkoholista, hanem az etanol-molekuláktól, amit az alkoholok tartalmaznak. Sörből nyilván sokkal több litert kell elfogyasztania a vélt boldogságához, mintha ugyanazt az etanol mennyiséget pálinkából nyerné.

Az alkoholista agresszív, erőszakos ember - Részben igaz

Is-is. Valóban vannak, akikre az alkohol gátlásoldó hatása oly módon hat, hogy elvesztik az önuralmukat, nehezen fogják vissza magukat, könnyen dühbe gurulnak, sőt, akár keresik is a konfliktust. De nem mindenkire hat így az alkohol. Sokan egyszerűen elálmosodnak tőle, van, aki vicceskedni kezd és van, akit éppen megnyugtat, lévén az alkohol egyben szorongásoldó is. Sokféleképpen hat az alkohol. Bár igaz, hogy a hírekbe és az ismerősi körben terjedő pletykafolyamba nagyobb eséllyel kerülnek be azok a történetek, amikor valaki alkoholos befolyásoltság alatt tört-zúzott vagy félholtra verte a családját, vagy egy vadidegent egy kocsmában. Ettől még a csendes és visszahúzódó alkoholisták is nagyszámban köztünk élnek.

Ha az alkohol ára magas vagy nehéz hozzájutni, akkor az alkoholista nem fog inni - Nem igaz

De fog. Megtalálja a módját. Az alkoholista nem azért iszik, mert az alkohol ott van előtte karnyújtásnyira (jóllehet, ne becsüljük le a vágy és kísértés erejét) vagy mert éppen nagyon olcsón kapható. Azért iszik, mert függő, és mert úgy érzi, innia kell. Ahogy talál rá indokot, úgy talál arra is megoldást, hogy alkoholhoz jusson. Ha túl magas az ára, vesz a feketepiacon kitudjamit vagy falun esetleg rossz minőségű házi pálinkát. Azok ráadásul nem ellenőrzött forrásból származnak és gyakran nagyobb bajt okoznak, mint örömöt (mint azt láttuk a tavaly decemberi metanol-mérgezéses esetekben). Ez persze nem jelenti azt, hogy le kell vinni az alkohol árát, de azt jelenti, hogy nincs értelme egy bizonyos magas árszint fölé vinni, mert azzal csak az ellenőrzött forrásból származó kontrollált minőségű italok helyett az ismeretlen eredetű kotyvalékok felé tereljük az alkoholfogyasztást. Nem elég, hogy ugyanúgy sokat fognak inni az alkoholisták, de azt sem fogjuk tudni, hogy mit.

Egyszerű a leszokás: az alkoholista mondjon nemet - Részben igaz

Nos, nem tud nemet mondani. Éppen ez a probléma. Eleinte azt sem ismeri el még magának sem, hogy alkoholproblémái vannak. Szerinte akkor hagyja abba, amikor akarja. Csak nem akarja. Valójában nem tudja. Egészen addig nem tud nemet mondani, amíg nem szembesül saját alkoholizmusával és valami hirtelen pillanatban rá nem jön, hogy ez így nem folytatható tovább. Van, aki sosem jön rá, van, aki viszonylag hamar. A környezete hiába várja, hogy hozzon egy racionális döntést és egyszerűen ne igyon tovább, emberelje meg magát és mondjon nemet az alkoholra, mert az alkoholista olyan függőségi viszonyban áll az alkohollal, hogy ez így egyszerűen nem működik, nem elvárható tőle, nem tud nemet mondani. Ahogy F. Scott Fitzgerald mondta:” Először elfogyasztasz egy italt, azután az ital elfogyaszt még egy italt, végül az ital elfogyaszt téged.”

Az 1 millió alkoholista országa vagyunk - Nem igaz

Ez így nem teljesen igaz. Mondjuk úgy, hogy a nagyivók országa vagyunk. Hogy ebből mennyi az alkoholfüggő? Nincs rá pontos számadat. A KSH 2016-os becslése szerint 375ezer fő az alkoholisták becsült száma. 20 évvel ezelőtt 800ezerre becsülték, de ez azóta rohamosan csökkent. A KSH csökkenő adatainak ellenében mégis az terjed, hogy lassan egymillió alkoholista problémájával kell megküzdenünk. A nyilvántartott alkoholisták száma is a 20 évvel ezelőtti 50ezerről 18ezerre csökkent. Minden tízezer lakosra így már csak 18 alkoholista jut szemben a két évtizeddel ezelőtti ötvennel. A kutatások szerint a 15 évnél idősebb lakosságban mintegy 3,572 millió alkoholfogyasztó állampolgár van. Közülük 25% az, aki naponta vagy hetente legalább 2-3-szor fogyaszt alkoholt, de hogy mennyit, azt nem tudjuk. Az alkoholfogyasztásuk gyakorisága okán őket nevezhetjük nagyivónak: 893.000 ember. A naponta alkoholt fogyasztó honfitársaink száma 215.000 körül alakult 2016-ban. Ez alapján a médiában hangoztatott 1 millióval szemben reálisabbnak tűnik valahol 215.000 és 375.000 közé becsülni a magyarországi alkoholisták számát, ami kb. a harmada a közhiedelemben elterjedt milliós nagyságrendnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://c2h6o.blog.hu/api/trackback/id/tr3914080485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lxxxx 2018.06.29. 10:23:00

"Minden tíz lakosra így már csak 18 alkoholista jut szemben a két évtizeddel ezelőtti ötvennel. " Ez nem stimmel. Szerintem.

Mitya Ivanov 2018.06.29. 10:35:48

@Lxxxx: nem hát:) még a 100-zal sem.

c2h6o 2018.06.29. 10:56:15

Igen, bocsánat, kösz, hogy szóltatok. Minden tízezer lakosra jut ennyi.

flamer 2018.06.29. 10:56:56

A KSH adatai nagyon-nagyon becslések, pl. Zacher Gábor szerint a nyolcszázezer jóval reálisabb szám: hvg.hu/itthon/20120419_kormanyzati_terv_alkoholizmus

flamer 2018.06.29. 10:59:14

Persze Zacher szava sem szentírás, csak azt jelenti, hogy érdemes a KSH-s adatokat erős fenntartással kezelni, nem pedig úgy, hogy az valami nagyon konkrét szám, ami alapján fixen ki lehet jelenteni azt, hogy a nyolcszázezres szám sima tévedés.

c2h6o 2018.06.29. 11:01:50

De a KSH-nál legalább lehet sejteni, hogy milyen módszerekkel becsülnek (pl. Jellinek-képlet), míg Zacher Gábornál nem lehet tudni, hogy az alkoholfüggőségről vagy a nagyivókról beszél, amikor ekkora számokat mond.

c2h6o 2018.06.29. 11:03:31

@flamer: Pont az a gond (az egyik gond), hogy nem lehet pontosan tudni, mennyi alkoholista is van Magyarországon.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2018.06.29. 11:08:31

MIKOR ISZOK...

Mikor iszok, akkor hisztis
Szokok lenni s Chuck Norrist is
Megütöm, ha rúg a piszok...
Úgyhogy inkább nem is iszok!

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.com/2011/05/mikor-iszok.html

Girhes Joe 2018.06.29. 11:20:02

Na most én az égvilágon minden definíció szerint alkoholistának számítok, és még csak nem is tagadom. De mégis, ebben a témában rengeteg a csúsztatás, a félreértés, sőt a szándékos hazudozás. Aki nem vagy alig fogyaszt alkoholt, nem tud különbséget tenni a nagyivó, a rendszeres ivó, és a függő között, pedig nagyon is van, nem is kicsi.

Se a sok ivás, se a rendszeres ivás nem betegség, ha az illető kontrollálni tudja, azaz tud nemet mondani akkor is, ha egyébként jólesne neki. Ezt egyébként korrektül leírja a cikk is. De ez egy olyan pszichológiai probléma, amit szinte lehetetlen össztársadalmi szinten kikutatni, mert sose tudhatod, hogy az illető azért nem mond nemet, mert nem tud (azaz függő), vagy azért, mert épp most van kedve inni, de máskor simán nemet mondana. Sokszor maga az egyén se tudja ezt megválaszolni... nekem is kellett jó pár meredekebb helyzet, amikor nem mondtam nemet, hogy azt mondjam magamra, hogy hát igen, ez már bizony függőség, és nem döntés kérdése.

Csak jelzem, hogy a németek meg a csehek jóval több alkoholt isznak átszámítva (többnyire sör formájában), mégis arrafelé kevesebbnek tűnik a függők száma. Azaz igaz ugyan, hogy a sörözés is tud függőségig fajulni, de valószínűleg jóval lassabban és jóval kevesebbeknél, mint a tömény. Úgyhogy én inkább csak féligazságnak tartom, hogy a pia formájától függ/független az alkoholizmus kérdésköre.

Egyébként igen érdekes tény, hogy a (majdnem) teljes alkoholtilalmat és az ivással szemben erkölcsi megvetést alkalmazó Iránban a saját hatóságaik szerint 78 millió lakosból 5 millió alkoholista, azaz 6.4%, arányaiban alig kevesebb a nálunk, az alkoholt egyébként kulturális értelemben támogató országban előszeretettel hangoztatott 10%-nál. Gyanús, hogy ők is inkább a rendszeres alkoholfogyasztókat értik ezalatt, mintsem a ténylegesen függőket. Magát a függést csak komplex pszichológiai vizsgálattal lehetne bizonyítani. Magam se vállalkoznék megbecsülni a tényleges arányt.

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.29. 11:31:09

"Az alkoholista ugyanolyan ember, mint mi, csak sokat iszik - Nem igaz"

Persze, hogy nm igaz, egy alkoholista az egy alkoholista, és nem ugyan olyan normális ember mint a többi.
Bár szerintem ez eddig sem volt kérdéses senkinek 60iq felett, nyilvánvaló a különbség a söpredék alja nép között illetve egy normális ember között....

"Ha az alkohol ára drága vagy nehéz hozzájutni, akkor az alkoholista nem fog inni - Nem igaz"

Hát a gazdag alkoholista lehet fog utána is inni,de ez ritkább. A maradék max lopni fog akkor, de a börtönben utána max vizet fog inni...

"Egyszerű a leszokás: az alkoholista mondjon nemet - Részben igaz"
Ez biza 100%-ban igaz. Ha nem iszik alkoholt, akkor nem lesz alkoholista, a bemagyarázás nem működik a logikai igen/nem dolgokon.

Persze jóval egyszerűbb a könnyebb utat választani, és folytatni az ivászatot, az emberek nagy része ezt választja.

Késapati Tamás 2018.06.29. 11:44:44

Ugyanolyan addikció mint a szerencsejáték-, internet-, cigaretta-, kábítószer-, onlinegaming-, és lassan a facebook-függőség is.

szerencsejáték nem, internet nem, cigeratte igen, kábszi igen, onlinegameing nem ,facebook nem ugyanolyan függőség mint az alkohol... a fiziaki és lelki függőség azért nem ugyanaz

Void Bunkoid 2018.06.29. 11:50:22

Nehogy azt hidd, hogy csak vizet a börtönben, a rabok marha találékonyak tudnak lenni, és képesek BÁRMIBŐL, ami alkoholosan erjed, piát készíteni :)

csulok0000 2018.06.29. 11:58:04

"Csak jelzem, hogy a németek meg a csehek jóval több alkoholt isznak átszámítva (többnyire sör formájában), mégis arrafelé kevesebbnek tűnik a függők száma."

Ez a cikkben is írva volt, hogy a függőség kialakulása több dolgon múlik. Az alkohol ebben csak egy a sok közül. Am az sem mindegy, hogy adott országban miért is isznak annyit. A környező országokkal szemben nálunk elég sok a olyan ember aki minden problémáját megpróbálja másokra terelni. Ez sajnos egy örökség az előző rendszerekből. Az ilyen emberek folyton dühösek a vélt ellenségeikre, akik miatt abban a helyzetben vannak amiben és hogy jól érezzék magukat, hát isznak.
Ne feledjük azt sem, hogy nálunk rengeteg alkoholista volt a rendszer váltás idején. Azoknak az embereknek a gyerekeiben ez a minta maradt meg: ha jól akarod érezni magad akkor inni kell. Ha baj van akkor inni kell.
Nekem volt szerencsém községtől a fővárosig több városban és élni hosszabb rövidebb ideig. Sok helyen már a "kocsmák" hangulata képes alkoholistát varázsolni a legszentebb alkohol ellenes emberből is.
Nálunk a legnagyobb baj, hogy nincs kultúránk az iváshoz. Szerencsére már ez kezd megváltozni, ehhez pedig a vendéglátó helyek is alkalmazkodnak. A korábbi kocsmák átalakulnak és már inkább "bárok", ahol nem a "megfáradt" munkás emberek isszák a napi gyomorkeserűt, hanem ahol végre minőségi italokat ihatnak azok akik csak "jól szeretnék érezni"magukat, a baráti társaságukban.

nick papagiorgo 2018.06.29. 12:12:02

Hát ha a hvg-s definíciót fogadjuk el ("általában azokat nevezik így, akiknél huzamosabb, ivás nélkül eltöltött idő után elvonási tüntetek jelentkeznek"), akkor a 800 ezres szám biztosan nem helyes (túlzott).

Kicsit nehéz lenne elhinni, hogy a felnőtt lakosság kb. 10%-ánál elvonási tünetek jelentkeznek, ha nem ihat :)

Vannak persze olyan definíciók is, mely szerint már az is alkoholista, aki naponta megiszik mondjuk 2 sört, mert a lényeg a rendszerességen van -Zacher is ezt mondta régebben. De ennyi erővel (meg ugye 2 sör vagy 2 pohár bor elfogyasztása normális ember esetében elvileg "semmi", max vezetni nem lehet vele) lehetnének kávéfüggők, süteményfüggők, tejfölfüggők, sajtfüggők stb. stb, akik szintén rendszeresen fogyasztják a fenti termékeket :)

Szerény véleményem szerint is az az alkoholista, akinél elvonási tünetek alakulnak ki. Illetve az az ember, aki nem képes elviselni az életét pia nélkül (tehát pl. kényelmetlenül érzi magát, ha valamiért nem ihat, vagy attól a tudattól, hogy nincs otthon alkohol) az meg legalábbis vigyázzon.

2018.06.29. 12:14:10

Nagyon (hangsúlyozom NAGYON) sok múlik azon, te mit hiszel és tudsz erről. Ha elhiszed a környezeted ítéletét, akkor az ő hitüket vetíted nekik vissza, azaz az alkoholista szerepét kell játszanod. A lényeg a vele való személyes viszonyodnál van. Amiről senki sem tudhat semmit rajtad kívül, csak hisznek valamit, ami számodra általában nem kedvező.

Alkoholista azért lesz valaki, mert rájön arra, hogy az alkohol oldja a gátlásokat és a feszültséget. Ám oldja pár gyógyszer is és a legtöbb drog is. Ha valaki azzal jön, hogy "addig gondolkodni sem tud, amíg meg nem issza a reggeli kávéját", senki sem néz becsmérlően, pedig itt valaki NYÍLTAN kijelenti, hogy szándékosan tudatmódosít.

Az alkoholról állítólag nem lehet lejönni. Ha nem lehet róla lejönni, ne akarj róla lejönni, mert nem fog sikerülni. Mi a megoldás? Meg kell tanulni vele EGYÜTT ÉLNI. Itt a cél, most le is programozhatod magadnak és el is indulsz egy olyan úton, ami közben fogod kiismerni, kifejleszteni és megtanulni ezt. Együtt élni vele úgy, hogy ezzel ne zavard meg a társas együttélés szabályait.

kommentes nikk 2018.06.29. 12:16:03

Esténként, főleg nyáron megiszok egy-egy sört vagy fröccsöt, esetenként kettőt, hármat szinte már sosem. Töményet összesen vagy két decit iszom évente, konkrétan részeg utoljára pár éve voltam, bulizni nem járok. Ha alkoholista vagyok, akkor vállalom, leszarom.

Dekatlon 2018.06.29. 12:20:22

Tök normális írás az alkoholizmusról, mi a fene...

Dekatlon 2018.06.29. 12:22:37

Korunk egyik legnagyobb gondolkodója : az ötleted átültethető medvére is... kb. hasonló hatásfokkal :)
lehetni éppen lehet, csak elég nehéz

2018.06.29. 12:26:14

@Berelhetoreklamfelulet:

"Ez biza 100%-ban igaz. Ha nem iszik alkoholt, akkor nem lesz alkoholista, a bemagyarázás nem működik a logikai igen/nem dolgokon."

Hogyne.
Alkesz vagy? Ne igyál.
Dagadt vagy? Fogyjál le.
Depis vagy? Vidulj fel.
Szegény vagy? Gazdagodj meg.

Az elég nagy kapufa szvsz, ha ennyit sikerül megérteni a problémakörből.
Na mindegy.

GGy 2018.06.29. 12:40:04

"....Ha az alkohol ára drága...." Az alkohol drága, nem az ára, drága blogger!!!!

Egyébként mikor készül egy ilyen felmentő cikk a dohányzásról?? (én ugyanis abban vagyok érintett, az ivás hidegen hagy :) )

igazi hős 2018.06.29. 12:42:11

@Késapati Tamás: "a fiziaki és lelki függőség azért nem ugyanaz" Nincs külön-külön ilyen és olyan függőség, csak épp az egyik oldalt látod intenzívebben. A remegő kezű alkoholista lélekben is függ, sőt az is gyakori, hogy először volt egy lelki probléma, amit szesszel "kezelt" és ebből alakult ki fizikai függőség. Az internet/játék/... függőnek is vannak szomatikus tünetei elvonáskor, azaz ő is fizikai függő.

nick papagiorgo 2018.06.29. 12:50:52

Az írás egész jóra sikeredett.
Egy megjegyzés: az alkohol kb egyidős az emberiséggel, már az ókori Egyiptomban és Mezopotámiában készítettek sört ill. bort.

Magam kissé a mai furcsa/kétarcú korunk egyik sajátságának tartom, hogy pl. a marihuánát azt legalizáljuk (vagy van rá ilyen igény), de "az alkohol ellen küzdeni kell" :)

Jó, persze, minden függőség ellen kell küzdeni, de nem nagyon érzem, hogy ezek közül pont az alkohol lenne a legsátánibb, legnagyobb, legveszélyesebb,stb.

]{udarauszkasz 2018.06.29. 13:01:01

En eltemben 3x ittam egy-egy kortyot: 20 eves,40 eves szulinapomon, es az eskuvomon. Hogy nem iszom szeszt,es nem dohanyzom, kavet sem iszom,ezek azon keves dolgok, amelyeket nem bantam meg. Lattam mar magyar kamionost, aki kintrekedt Angliaban,mert nem volt hazafuvar,es elfogyott a cigije. Hat eleg ramatyul nezett ki.

nick papagiorgo 2018.06.29. 13:06:15

GGy

felmentést akarsz? :)

A cigaretta, habár függőség (a leszokó dohányos piszok kellemetlenül érzi magát), de nem okoz megváltozott tudatállapotot. Van mondjuk egy dohányos, akinek a "napi adagja" 1 doboz, az nem fog késztetést érezni, hogy napi 5 dobozzal szívjon el (attól neki nem lesz jobb), illetve bármennyit is elszív, attól neki nem változik semmi, pl. vezetni is ugyanúgy tud. Továbbá nem fog új márkák után kajtatni, új cigiket kipróbálni stb. stb. Anyagi csődbe sem visz: a cigis nem fog az utcákon kajtatni és pénzt lejmolni vagy embereket kirabolni, hogy meglegyen a cigije (vagy ha igen, azt már nem a cigi miatt teszi).

Ha úgy dohányzol, mint pl. én, kint a kertben, legalább kb 1 m-es távolságban mindenkitől, ügyelve arra, hogy senkire ne fújd a füstöt, a cigaretta (saját magadon kívül persze) nem okoz semmilyen kárt az égvilágon senkinek, több rákkeltő anyagot szív be az illető, ha elmegy mellette a 7-es busz, vagy a szomszéd "okosított" dízel BMW-je, amiből kiflexelte a DPF-et.

A dohányzás kb olyan függőség, mint a süteményevés: azon kívül, hogy az ember magát károsítja (a sütievő is meghízik), és a pénzt erre veri el más okosabb dolgok helyett, komoly kárt nem okoz az égvilágon senkinek.

Bobby Newmark 2018.06.29. 13:13:33

@Késapati Tamás: Valóban, a pszichikai sokkal súlyosabb bizonyos esetekben.

Én például a dohányzásról leszokás fizikai tünetein két hét alatt túl voltam. Aztán a hiányzó mozdulatok, az óránkénti szünet, a társasági dohányzás visszarángatott két hónap után.

Alkoholnál mondjuk van olyan súlyos függő állapot is, hogy a hirtelen teljes megvonás halálos...

Bobby Newmark 2018.06.29. 13:16:38

@nick papagiorgo: Úgy látom nem érted ezt a legális-nem legális dolgot.

A marihuána káros hatásai ellen is küzdeni kell, de jelenleg a marihuána abszolút, kérdés nélkül legkárosabb hatása az az, hogy börtön jár a birtoklásáért. Úgyhogy ott az ellen kell küzdeni.

body_andras 2018.06.29. 13:22:02

Sok-sok statisztika van a függőségről, nagyivásról, melyik ország részegebb, stb.
Ha már hasonlítgatjuk magunkat más országokhoz, nézzük meg, mi lehet a "hiba".
Mi az, ami nekik van, nekünk nincs? Szerintem (és lehet, tévedek) az alkohol kultúrája hiányzik. A szeszesital elvileg a gasztronómia része kéne legyen. Minden tradicionális italnak megvan a maga helye a konyhában, az étkezőasztalon, a közös nagy étkezéseken. Minden sörnek, bornak, töménynek, likőrnek megvan a maga funkciója, amitől el lehet térni ugyan, ha ízlik és ezt szabadon megtehetjük. Fontos azonban a fogyasztás kultúrája és annak ismerete. Ez az ami részben vagy egészben hiányzik nálunk. Főleg a nevelésben, a kiskorúan és a fiatalok "képzésében" vannak hiányosságok. Középiskolás korunktól (rosszabb esetben még hamarabb) úgy érkezik a pia az életünkbe, mint a bebaszás alapvető eszköze, amolyan bulikellék. Vidéken még rosszabb a helyzet, ott a család egy "ál-kultúrát" a pálinka istenítését tanítja a gyerekeknek, tisztelet a kivételnek. Rohadt nagy álszent hazugság, hogy a paraszt reggel 4kor kell és minden napi rutin előtt innia kell egy felest. ELképesztően álszent dolog a gyerekek előtt úgy vacsorázni (mit vacsorázni, zabálni) hogy minden fogás előtt koccintanak 2 kupicával, majd keresztbe álló szemekkel okítanak, hogy ez "fertőtlenítés".
Nagyon káros, hogy legalizálják a házi pálesz főzést, bár kétségtelenül már van egy minimálisan szabályozott keretrendszer a korábbi szimpla illegális főzéshez képest.
Klasszikusan nincs olyan hazai "találmányunk" a szeszesitalok közt, amit ne mástól vettünk volna át. Se a sör, se a bor, se a gyümölcsök párlata nem hungarikum, nincsenek ezeréves hagyományaink, nem vált általánossá hogy melyik italnak mi a célja. Megtetszett, megtanultuk, és le a kalappal vannak minőségi italaink is, de ennyi. Egy borkóstolon a sommelier becsületesen elmondja, melyik bort milyen ételhez, mikor hogyan iszunk. A vendégek pedig dörszölik a tenyerüket hogy végre bekúrhassanak, minden körből kérnek 4 repetát.
Sok helyen tapasztalom azt, hogy a társasági életben a humor és a szórakozás fő forrása azt, hogy megisszuk a pálinkát, attól vagyunk egészséges magyar faszagyerekek. Kb ez a mondanivaló kerül feldolgozásra ezerféle formában. Jó ez, hogy minden második kiskorú biztosan szembesül vele? Nekem őszintén semmi bajom nem lenne azzal, ha a 18 éven aluliak ismerkedhetnének az itallal, hogy "Megtanuljanak rendesen inni". És most a "rendesen" nem a (sajnos) hagyományos magyar kontextus szerint értendő, avagy "literben kifulladásig". Tanulják meg a gyerekek a szesz kultúráját az asztalnál, és legyen számukra természetes, hogy miből hány pohárnál érdemes megállni, milyen étellel fogyasztjuk, stb.
Jól mondta egyszer Zacher: az országnak nincs alkohol stratégiája. Szerintem ha lenne, akkor sem csökkenne jelentősen a gyártók és forgalmazók bevétele; de ha van rá mód hogy a betegségeket, halálokat és baleseteket megelőzzük, amit a szeszkultúra helyett vedelési kultuszban nevelkedett honfitársaink fogyasztása okoz.
Megjegyzem: én is iszom ritkán és kb 8 éve jöttem rá, hogy nem bírom a töményet és sörrel is le kell állnom 6 korsó után, mert baj lesz. Úgy vagyok kicsit antialkoholista hogy már magam is megjártam az alkalmi nagyivás gyötrelmeit.

balfa 2018.06.29. 13:24:40

@Korunk egyik legnagyobb gondolkodója: Az alkoholról állítólag nem lehet lejönni.
már 5 és fél éve józandodó alkoholistaként mondom, hogy részben így van. én életem végéig alkoholista maradok, bár jó ideje nem ittam. egyetlen együttélés létezik számomra: a nemivás. egy alkoholistából sosem lesz normális szociális ivó, évtizedek józansága után is pont ugyanoda zuhan vissza, ha visszaesik, mint ahol volt, sőt. ahogy mondani szokták: előbb-utóbb minden piás abbahagyja az ivást, de a szerencsések még életükben

satie · http://321.hu/sas 2018.06.29. 14:02:50

Valóban definíció kérdése, de minden szenvedélybetegségre igaz, hogy akkortól igazán betegség, mikor már mérhető módon rontja a társas viszonyokat, legyenek azok a munkához szükséges kapcsolatok, barátiak, családiak és így tovább. Ez legalább akkora, vagy nagyobb probléma, mint a gyakori totális kontrollvesztések, és onnan nézve, hogy sok szerhasználó látja a problémát, mégsem kezd el felelősen lépni, egyáltalán nem túlzás, hogy több, mint egymillió szerfüggő országa vagyunk.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.06.29. 14:30:27

"olyan kis mennyiségben fogyasztó zugivók is vannak, akik épp csak annyit isznak, hogy boldogabbak legyenek, de a szokásos napi adag nélkül egyáltalán nem tudják boldognak érezni magukat, vagyis ugyancsak függők. Tehát nem, alkoholista nem csak az lehet, aki mindig részeg, hanem az, aki alkoholfüggő."

Ez esetben fontos lenne különbséget tenni az alkoholfüggőség és az alkoholizmus között, mely utóbbin a függőséget ÉS a nagy mennyiség fogyasztását értem.

Hiszen kis mennyiség rendszeres fogyasztása nyilván messze nem annyira káros, mint nagy mennyiség rendszeres fogyasztása.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.06.29. 14:55:47

@nick papagiorgo:

(Bassza meg magát a blog.hu, hogy nem működik a "Válasz erre" gomb.)

"Ha úgy dohányzol, mint pl. én, kint a kertben, legalább kb 1 m-es távolságban mindenkitől, ügyelve arra, hogy senkire ne fújd a füstöt, a cigaretta (saját magadon kívül persze) nem okoz semmilyen kárt az égvilágon senkinek"

Az 1 méter azért egyrészt elég kevés, másrészt talán te is tudod, hogy a dohányosok 1 számjeggyel meghatározható százaléka olyan, amit most leírtál.

nick papagiorgo 2018.06.29. 15:04:47

Kovacs Nocraft Jozsefne

nekem se működik :)
jó, akkor legyen kettő méter :) A lényeg az, hogy ha "kulturáltan" dohányzol (megkérdezed az embereket, hogy rágyújthatsz-e, elég messze mész tőlük stb. stb.) senkit se veszélyeztetsz. Arról én nem tehetek, hogy mások meg olyanok, amilyenek, és a pofádba fújják a füstöt.

Ez amúgy az élet egy csomó dolgára igaz, így utólag belegondolva :)

nick papagiorgo 2018.06.29. 15:12:02

Bobby Newmark:
a marihuánának nem a birtoklásáért, hanem a termesztéséért meg terjesztéséért jár börtön. A birtoklás csak vétség :)
Jó, ha van nálad kb 15 kiló, akkor nehéz elmagyarázni, hogy ezt te mégis hogyan birtokolod :)

Bobby Newmark 2018.06.29. 15:12:43

Faszé' nem működik itt a "válasz erre" gomb?!

A mennyiséget is egyénileg kellene belőni, hogy mi számít soknak és kevésnek. Inkább állapotra, vagy igazából a fasz tudja, mire kellene levezetni.
Mert más a "sok" egy 50 kilós nőnek meg egy 120 kilós férfinak, plusz a genetika...
Volt egy haverom, másfél üveg sörtől éneklős seggrészegre itta magát, nagyon irigyeltük mind. Már addig, amíg életében először meg nem kóstolt egy feles pálinkát, és aztán 4 órán keresztül imádkozott a porcelánistenhez.

Bobby Newmark 2018.06.29. 15:19:20

nick papagiorgo:
Jó, jogi nüanszokba nem mentem bele. De tévedsz is, mert csak csekély mennyiségre vétség, a 15 kiló már bűncselekmény, akkor is ha saját használatra van mind a 15 kiló. Egyrészt azt elég nehéz bizonyítani, hogy az mind saját használatra van, másrészt az meg jelentős mennyiség, ami csuklóból bcs. és 5-10 év börtön.
Plusz elterelés kétévente egyszer.

nick papagiorgo 2018.06.29. 15:24:12

body_andras:
van igazság abban, amit írsz.
Azt viszont látni kell, hogy ez nem valami "magyar sepcialitás": más nemzetek se állnak jobban, a németek az Oktoberfesten járkálnak négykézláb, a finnek gyakorló alkoholisták, az oroszoknál az alkoholizmus évszázadok óta népbetegség stb.

Én egyébként Zacher meg a többiek helyében az alkohol helyett a biofüvek meg az egyébszintetikus izékre helyezném a hangsúlyt, ami olcsóbb mint a pia, és Gubó Józsika gyártja otthon macskaalomból, kénsavból, padlótisztítóból meg ki tudja miből. És Zacher meg a társai is csak vakarják a fejüket, hogy a pácienseket most akkor hogy is kellene kezelni.

nick papagiorgo 2018.06.29. 15:26:42

Bobby Newmark:
arra próbáltam célozni, hogy ha elkapnak egy (két stb) marihuánás cigivel az vétség.
Ha elkapnak 15 kilóval az bűncselekmény, mivel nehezen tudod elmagyarázni, hogy nem te termeszted, vagy terjeszted, lévén a 15 kiló neked mint magánszemélynek kb több évre elég.

nick papagiorgo 2018.06.29. 15:32:13

Bobby Newmark:
azért nem tudod egyénileg belőni, mert (pont a genetika miatt) van egy alkohol-lebontó enzim, ami mindenkinél máshogy működik (pl. az indiánoknál meg a japánoknál sehogy se, ezért b...nak be ők egy felestől is akár - mások meg megisznak fél liter töményet, és úgy viselkednek, mintha mi se történt volna).

Most mit csináljon pl. a rendőr, mérje meg a magasságodat, testsúlyodat, vegyen vért, számolja ki genetikailag, hogy te akkor most be vagy rúgva vagy se? Egyszerűbb a zéró tolerancia, ha ittál, az gond, és ezzel el van intézve.

jandera 2018.06.29. 15:43:33

nick papagiorgo:

- ha elkapnak egy (két stb) marihuánás cigivel az vétség.
- Ha éjjel a bárban szarrá whiskyzed magad, reggel a sofőröd elvisz az irodai székedig, az kultúra.
- Ha melós ruhában este a kocsmában bebaszol, reggel a főnököd megszondáztat és kirúg, az az alkoholizmus.

Bobby Newmark 2018.06.29. 15:48:03

@nick papagiorgo:
Inkább Kínából jön az, bálásan, Gubó Józsika meg csak porcióz. Aztán hogy a szorgos kínai kezecskék mit főztek, azt kb senki nem tudja.

Azt meg értem, hogy a vétség az nem bűncselekmény, DE ettől még a vétségért is böri jár, két évig terjedő. És kétévente egyszer van csak "get out of jail free" kártya. Plusz nyilván

Bobby Newmark 2018.06.29. 15:48:41

Ja, szóval plusz nyilván enyhítő körülményekkel (büntetlen előélet, stb) lehet belőle felfüggesztett is.

Bobby Newmark 2018.06.29. 16:01:25

nick papagiorgo:
Ja, ezt nem hatóságokkal interakcióra vonatkozóan mondtam, hanem így megítélés, alkoholizmus, nagyivás fogalmak szempontjából.
Mert mondjuk én két sört nem érzek meg, a fentebb említett haver (gondolom neki hiányzik a bontóenzim) meg annyitól kontrollt vesztett részeg.

Szerintem ha ő iszik naponta két sört, az más, mint ha én.

nick papagiorgo 2018.06.29. 16:04:23

Bobby Newmark:
nem, a vétségért nem jár böri automatikusan:

Btk 5. §
A bűncselekmény bűntett vagy vétség. Bűntett az a szándékosan elkövetett bűncselekmény, amelyre e törvény kétévi szabadságvesztésnél súlyosabb büntetés kiszabását rendeli, minden más bűncselekmény vétség.

Vétség pl. egy közlekedési vétség is akár. Kaphatsz érte figyelmeztetést, pénzbüntetést stb. stb, adott esetben felfüggesztettet. Pl. egy darab marihuánás cigi birtoklásáért, vagy egy piroson való áthajtásért stb. stb. nem fogsz két év letöltendőt kapni :)

nick papagiorgo 2018.06.29. 16:08:25

Bobby Newmark:
persze. Ezt mindenkinek magának kell eldönteni, hogy mennyit iszik, mitől lesz rosszul stb. Aki pl. tudja, hogy akár két felestől is fejre áll, az inkább ne igyon egyet se :)

Mikrobi 2018.06.29. 16:35:23

Mi az a C2H6O? Kémiai képletnek biztos rossz.

c2h6o 2018.06.29. 16:55:04

Mikrobi:

Pedig ez a leegyszerűsített kémiai képlet. A C2H5OH pontosabb lenne, mert az már mutatja a molekula struktúráját is és az OH azt is, hogy alkoholról van szó. Lehetne fokozni a CH3-CH2-OH képlettel, de az már tényleg sok lenne egy blogcímnek.

Andy73 2018.06.29. 18:56:57

Számomra meglepőek a számok.

"A kutatások szerint a 15 évnél idősebb lakosságban mintegy 3,572 millió alkoholfogyasztó állampolgár van."

Ezek szerint az emberek többsége egyáltalán nem iszik alkoholt? Tudom, hogy vannak antialkohokisták, akik soha nem isznak, de azt hittem, ők a kisebbség, és az emberek többsége néha szokott inni, alkalmanként.

"Közülük 25% az, aki naponta vagy hetente legalább 2-3-szor fogyaszt alkoholt, de hogy mennyit, azt nem tudjuk. Az alkoholfogyasztásuk gyakorisága okán őket nevezhetjük nagyivónak: 893.000 ember."

Ezek szerint ha valaki hetente kétszer iszik, kis mennyiséget (egy pohár bort, vagy egy sört), akkor már nagyivónak számít? Ez is furcsa, hiszen a nagyivó kifejezésben is benne van, hogy nagyobb mennyiséget iszik, legfeljebb ritkábban, ezért nem számít függőnek, alkoholistának.
Az pedig tényleg nem mindegy, hogy a nagyivókat hívjuk-e alkoholistának, vagy a függőket, akik szinte mindennap isznak, vagy ha ritkábban, akkor tényleg sokat.

Kondom Keselyű 2018.06.29. 19:02:38

Ha az is alkoholista aki csak tarsasagban iszik,havonta nehany alkalommal,de tarsasagban szinte mindig, akkor tobb millio emberrol van szo.

Hiaba nem donti romba az eletet, attol meg minden olyan kozos programon,ahova "illik" a pia,elo is kerul, alig talalkozik ugy az ismerosokkel,hogy ne pialas legyen.

Nyilvan ez mas kategoria,mint a reggelt tuskevel inditani,de attol meg oda sorolhato.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.06.29. 19:04:25

Bizony meglepő, hogy az alkoholfogyasztásnak ill. -függőségnek is vannak fokozatai.

JorEl 2018.06.29. 20:23:28

Azért inkább olvasnám egy hiteles szakértő véleményét, mint egy ilyen szedett-vedett sztereotíp klikkvadász fost. Mellékesen jelezném, hogy a statisztikák szerencsére az elbaszott metodológia miatt szerencsére pozitív irányban tévednek a valóban alkoholisták számának becslésekor. Már nem egy valós mintákon valós körülmények közt végzett felmérés bizonyította, hogy a rendszeres alkohol fogyasztók töredéke csak, aki valóban alkoholistának nevezhető...

2018.06.29. 22:37:42

"Az alkoholista ugyanolyan ember, mint mi" ennek a mondatnak eleve nincs értelme, mert nincs aki megmondja, hogy ki az a mi

c2h6o 2018.06.30. 00:18:20

Andy73:

Több fajta becslés létezik, és még arra is többfajta megközelítés létezik, hogy egyáltalán hogyan becsüljünk. Nincsenek pontos adatok. A becslések pedig nagyon szórnak.

c2h6o 2018.06.30. 00:19:23

népszopás:

Köszi. Igazad van. Átírtam: "Az alkoholista ugyanolyan ember, mint akárki más ..."

Girhes Joe 2018.06.30. 01:40:08

@nick papagiorgo:

Ha a dohányzás nem okozna tudatmódosítást, akkor nem lehetne függővé válni tőle, és nem lenne nehéz leszokni róla. Ugyanis ennek az egész függőség-dolognak pont az a lényege, hogy a tudat kiköveteli magának a kellemesebb állapotot, amit az adott szer okoz.

a távoli rokon 2018.06.30. 06:37:40

Huszon akárhány éves koromtól egy jó 10 évet alkoholizáltam elég intenzíven. Talán 1-2 mentes napom volt egy héten, amúgy esténként alapból 3-4 sör. Emellett legalább egy, erősebb, hajnalba nyúló berúgás (6-8 sör töményekkel, vagy 1-2 üveg bor, meg az apró) és azt követően egy levezető, lebegős, iszogatós a végére totál elázós másnap mindenképpen kellett hogy legyen hetente, mert erőteljes hiányérzetem volt ha nem.
Előfordult hogy agresszív voltam, verekedtem-kötekedtem (elvertek, mint a lovat:)), máskor nagypofájú harsány társaságközepéből bamba nyúlbélára ittam magam. Képzelt hősszerelmesre, táncbajnokra, politikusra, költőre, autószerelőre, építőmesterre. Családfőre. Elvált kesergőre. Mikor-hogy. A lényeg hogy alkohol nélkül semmilyen voltam és be kellet ismernem hogy nagyon sok problémát okozott az életemben a piálás. A szokásos... Egészségügyi, magánéleti problémák, rendőrségi ügyek. Alkoholista lettem basszameg.
Fizikailag nem volt nehéz leállni, lelkileg annál inkább. Hónapokig tartott, mire enyhült a sóvárgás, muszáj volt összeraknom magam valahogy. Harmadik éve tart a közel zéró tolerancia, szilveszterkor ittam utoljára egy pohár pezsgőt,elég is volt. Ezerszer elmondták az ordenáré közhelyet, hogy mértékkel. Van akinek ez nem probléma, akinek viszont igen az hosszú út elé néz...

Alex27 2019.06.14. 19:39:47

@Berelhetoreklamfelulet: logikai igen nem dolgokon :O ????? Ön szerint ez logika kérdése?? Egy súlyos függőségről való leszokást Ön a logikával magyaráz? Ezt fejtse ki már bővebben ha kérhetem

Alex27 2019.06.14. 19:57:16

@jandera: Az utolsó pont miért lenne alkoholizmus? egyszerűen nem jelent meg munkaképes állapotban.................emiatt kirúgják, nem értem hogy jön ez ide

Alex27 2019.06.14. 20:02:18

@Kovacs Nocraft Jozsefne: az "alkoholista, alkoholfüggő, alkoholbeteg" ugyanazt jelentik, egyébként a szakma már csak az alkoholbeteg "jelzőt" ismeri el................

Alex27 2019.06.14. 20:23:27

Amint látom itt a hozzászólásokból, elég sokan félre informáltak itt kérem szépen :) van egy két jól informált emberke, de azért elég sok a köd itt amint látom :) Tisztázzuk először is az alkoholbetegség fogalmát: próbálom "emberi nyelven" megfogalmazni, az álláspontokban egy állítás igaz ugye? Nyilván aki alkoholista iszik alkoholt, ez már egy nagyon fontos közös nevező :) Azért nem fogom definiálni az alkoholbetegséget itt most, ugyanis társadalomtudományok (szociológia, szociálpolitika, pszichológia stb stb) illetve még az addiktológusok, pszicháterek, mind mind másként értelmezi, és másként határozza meg az alkoholbetegség fogalmát, illetve típusait. Ugyanis ott kezdődik a probléma, hogy nem lehet egyértelműen egy típust besorolni csak ebbe a kategóriába. Ezzel természetesen az is alá lett támasztva, hogy koránt sem az elfogyasztott alkohol mennyisége, minősége, gyakorisága határozza csak meg hogy ki alkoholbeteg és ki nem. Arról nem is beszélve hogy pl ez a huncut Szociálpolitika még külön típusba sorolja a bár nem beteg, de súlyosan veszélyeztetetteket is :) Ez azt jelenti, hogy bár nem függő még, de egy hajszál választja el attól, hogy az legyen. Ez körülbelül olyan, mint a látás vagy hallásfogyatékosság, mind orvosi, mind gyógypedagógiai értelemben más :) Az is biztos, hogy az alkoholfüggőknek (nem csak nekik, minden ehhez hasonló gonddal küzdőnek) nincs betegségtudatuk, ez nem vitatható, és nem cáfolható, sajnos tény :( Az is igaz sajnos, mert itt valaki írta, hogy "gazdag alkoholista", egytársadalomban minél több a szegénység, a depriváltság, annál többen fanyalodnak rá a különböző függőségekre, tehát nagy valószínűséggel egy "gazdag ember" nem lesz alkoholbeteg, természetesen nem kizárt, és nem lehet egyértelműen kijelenteni, de általában nagy többségben inkább a szegényebb rétegre jellemző az alkoholbetegség. Remélem tudtam kicsit segíteni a kevésbé jártas olvasóknak ez ügyben :) Ha van kérdés, szívesen válaszolok rá :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.14. 20:47:34

@Alex27:

"Az is biztos, hogy az alkoholfüggőknek (nem csak nekik, minden ehhez hasonló gonddal küzdőnek) nincs betegségtudatuk, ez nem vitatható, és nem cáfolható, sajnos tény"

Élő cáfolat a velem szemben lakó alkoholista, akinek - bocs, de én nem kedvelem ezeket a polkorrekt eufemizmusokat, mint alkoholfüggő, alkoholbeteg, meghagyom őket a szakembereknek, az én hétköznapi fogalmaim szerint az illető alkoholista - bizony van betegségtudata. Tisztában van azzal, hogy ő kemény alkoholista, annak is nevezi magát. Mondjuk napi 3-4 liter bor elfogyasztása nem is nevezhető másnak, ahogy az sem, hogy a hét 7 napjából min. 6 napon lerészegedik. Este elterül az ágyon vagy a padlón, aztán hajnali 2-3 órakor felkel és tovább iszik. Reggelre újabb másfél-két liter bort benyakal. A hétvégéket permanens részegségben tölti.

Az hogy nem hajlandó elvonókúrára menni, messze nem jelenti azt, hogy nincs betegségtudata. Csak éppen azt is tudja, hogy a visszaesők aránya hatalmas, nem éri meg neki, azt mondja. Teljes környezet- és életmódváltásra lenne szüksége, de mivel ugyanabba a környezetbe, munkatársak közé stb. kerülne vissza, garantált lenne a visszaesés.

Alex27 2019.06.15. 20:52:49

@Kovacs Nocraft Jozsefne: kezdjük ott, hogy az alkoholista és egyéb jelzők degradálóak, és nem csak szakembereknek illik a helyes kifejezést használni...... Azt pedig csak még jobban alá támasztotta, hogy nincs betegségtudatuk a "cáfolatával", mivel lehet azt a szomszéd kijelentette, hogy ö alkoholista, de nyilván egy betegség "beismerése" nem csak ebből áll. Az, hogy nem akar rehabilitálódni, mindenféle kifogásokat gyárt, már eleve ha neki is állna úgy indítaná el, hogy úgysem sikerül bizonyos tényezők miatt, hogy megtagadj magától az estleges gyógyulás lehetőségét is, ezzel ugyanúgy elismeri, hogy neki ez az állapot megfelel, tehát ugyanaz a lényeg. Nincs tisztában vele, hogy mennyire beteg. Viccből, mivel bevallom jó magam sem vetem meg az alkoholt, én is szoktam mondani, hogy tiszta alkesz vagyok, mert bulikon, alkalmanként, ismerősökkel én is szeretek alkoholizálni. Ez nem jelenti, hogy komolyan is gondolom, hogy az lennék. Gondolom Ön sem állíthatja 100 százalékig, hogy a szomszédja ezt a kijelentést milyen tudatállapotban mondja ki ( de van egy sejtésem, hogy nem józanul). Ergó tudat módosult állapotban. Kérdés, hogy mikor józan pillanata van, akkor is így vélekedik - e..... De ha így is vélekedik, fent említett kifogások miatt akkor sem lehet kijelenteni, hogy van betegségtudata.

Alex27 2019.06.15. 20:52:50

@Kovacs Nocraft Jozsefne: kezdjük ott, hogy az alkoholista és egyéb jelzők degradálóak, és nem csak szakembereknek illik a helyes kifejezést használni...... Azt pedig csak még jobban alá támasztotta, hogy nincs betegségtudatuk a "cáfolatával", mivel lehet azt a szomszéd kijelentette, hogy ö alkoholista, de nyilván egy betegség "beismerése" nem csak ebből áll. Az, hogy nem akar rehabilitálódni, mindenféle kifogásokat gyárt, már eleve ha neki is állna úgy indítaná el, hogy úgysem sikerül bizonyos tényezők miatt, hogy megtagadj magától az estleges gyógyulás lehetőségét is, ezzel ugyanúgy elismeri, hogy neki ez az állapot megfelel, tehát ugyanaz a lényeg. Nincs tisztában vele, hogy mennyire beteg. Viccből, mivel bevallom jó magam sem vetem meg az alkoholt, én is szoktam mondani, hogy tiszta alkesz vagyok, mert bulikon, alkalmanként, ismerősökkel én is szeretek alkoholizálni. Ez nem jelenti, hogy komolyan is gondolom, hogy az lennék. Gondolom Ön sem állíthatja 100 százalékig, hogy a szomszédja ezt a kijelentést milyen tudatállapotban mondja ki ( de van egy sejtésem, hogy nem józanul). Ergó tudat módosult állapotban. Kérdés, hogy mikor józan pillanata van, akkor is így vélekedik - e..... De ha így is vélekedik, fent említett kifogások miatt akkor sem lehet kijelenteni, hogy van betegségtudata.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.15. 21:23:31

@Alex27:

Értelek, tehát akár józanul, akár részegen jelenti, ki, mindenképpen azt mondod, hogy nincs betegségtudata. Miért? - csak. :)

"Ergó tudat módosult állapotban."

Milyen jó, hogy nálam is jobban tudod. Elárulom, színjózanul is ezt mondja, de természetesen számodra ez is csak azt igazolja, hogy nincs betegségtudata. Nyilván te távolról jobban meg tudod ítélni, mint én közvetlen közelről, a témában vele folytatott sok órányi beszélgetésből.

Mellesleg tökmindegy, van-e betegségtudata vagy nincs (amúgy van). A végeredmény számít, az pedig az, hogy a napi 3-4 liter bor a kb. 45 kilós nőt pár év alatt a halálba fogja vinni. Ezt ő is tudja, épp pár hete halt meg egy rokona 32 éves korában az alkoholizmus következményeként (májzsugor).

Az meg kvára nem érdekel, mennyire degradáló az alkoholista szó. Ha azt nem tartod degradálónak, hogy részegen fetreng az árokban, a kocsmából hazafelé vezető 300 méteres úton 5-ször kell feltámogatnom a földről, mert elesik, összeokádja és összehúgyozza magát az ágyban a részegségtől - nos, akkor az alkoholista szót se tartsd degradálónak. :) Fölösleges finomkodni, én legalábbis a nevén nevezem a dolgot.

Alex27 2019.08.05. 10:46:08

@Kovacs Nocraft Jozsefne: pszichológiát tanult emberként talán kicsit több fogalmam van róla. Hidd el, ha nem vagyok kompetens egy témában, csak hogy okoskodhassak, nem szólok hozzá. Tehát ha jól értem nálad a betegség "beismerése" kimerül abban, hogy kijelenti valaki, igen beteg vagyok...... Azért egy két szakembert kérdezz meg személyesen, ha nekem nem hiszel :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.08.05. 18:30:53

@Alex27:

Elég sokat vártál a válasszal. Csak mostanra józanodtál ki?

Alex27 2019.08.06. 11:29:02

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Tudod nem mindenki a neten éli az életét...... Rengeteg projektem volt, ha éppen érdekel. Mindenféle beadványok, pályázatok..... Stb stb :)
süti beállítások módosítása